Lapsille mikä lapsille

Lastenviihde ei ole Suomessa erityisen arvostettu viihteen laji. Esimerkiksi Rölli ja metsänhenki -elokuvan tuotantokustannuksia kauhisteltiin aikoinaan mediassa moneen otteeseen: miten ihmeessä, ja ennen kaikkea miksi, voidaan käyttää näin paljon rahaa lastenelokuvaan?

Tämän näkökannan tiivisti kenties parhaiten Ilta-Sanomien viimekesäisen Plussa-liitteen Tarmo Poussu tuskastuneen päänpudistelevassa lastussaan, jossa hän haarukoi hyvän lastenelokuvan tuntomerkkejä. Ensin hän luettelee palstan verran Disney-kliseitä - hassut comic relief -sivuhahmot, digianimaation (jolla hän tarkoittanee 3d-animaatiota - "jotta elokuva muistuttaisi pleikkaripelejä, joiden ääreltä skidit on leffaan raahattu"), hetkeksikään taukoamattoman toiminnan ("hidas kohtaus tietää lastenelokuvalle kuolemaa kassaluukulla") sekä laulut "perheestä, ystävyydestä ja muusta lällystä." Malliesimerkkinä oli juuri ensi-iltansa saanut Riemukas Robinsonin perhe.

Lastun ohessa oli pieni anekdoottikupla silloin juuri TV:ssä näkyneestä Henkien kätkemästä, joka kuului näin: "Japanilaisen Hayao Miyazakin Oscar-palkittu animaatio olettaa oudosti, että lapset ymmärtäisivät maailmaa yhtä syvällisesti kuin aikuiset."

Tähän puolihuolimattomaan kommenttiin sisältyy toinen suomalaiseen viihdekulttuuriin sisäänrakennettu ennakko-oletus: "animaatio" tarkoittaa "lastenviihdettä". Hyvin usein näitä kahta käytetäänkin kuin synonyymeja.

Henkien kätkemä on esitetty Suomen televisiossa useaan otteeseen, viimeksi viime elokuussa. Kaikki sitä käsittelevät TV-lehdet ovat antaneet sille poikkeuksetta erinomaisia arvosanoja - ja yhtä poikkeuksetta luokitelleet sen kuuluvan lajityyppiin nimeltä "animaatio." Animaation ja lastenelokuvan synonyymius ei ole mikään uusi asia, ja on turha potkia tutkainta vastaan; on yksiselitteistä että lastenviihde on lännessä yleensä animaatiota, ja näin ollen animaatiota pidetään lastenviihteenä. Pohjois-Amerikassa tilanne ei ole juuri sen parempi: ne muutamat amerikkalaiset animaatiot jotka eivät ole lapsille - South Park, Drawn Together, Ren & Stimpy, Simpsonit lukuisine jäljittelijöineen - ovatkin sitten poikkeuksetta satiireja. Itse Valtiaat ja Pasila ovat näin ollen kotimaisessa TV-viihteessä piristävän amerikkalainen tuulahdus, niin kummalliselta kuin sitä tuntuukin sanoa.

Täten Ghibli-elokuvatkin ovat täällä kuitenkin parhaimmillaan "myös aikuisille sopivia lastenleffoja", eivät niitä koko perheen blockbustereita joita ne Japanissa ovat - Porco Rossosta kirjoittaessaan YLEkin muistaa toitottaa näistä käsityksistään useaan otteeseen, vaikka sitä arvossa pitääkin. Toistaiseksi vain Norppa on viitsinyt mainita, että kyseessä on "enemmänkin aikuiset mielessä" tehty elokuva.

On kuitenkin mukavaa tietää, että on olemassa myös sivistyneemmillä mielipiteillä varustettuja ihmisiä. Jonathan Clements sanoi taannoin, että Miyazaki ei ole animeohjaaja; hän ei tee "japanilaista animaatiota." Hän on omaa agendaansa toteuttava elokuvaohjaaja, joka nyt vain sattuu tekemään animaatioita. Se on minusta helkkarin osuvasti kiteytetty.