Jokaveli tekee

Niidel kirjoitti jokin aika sitten siitä miten internetaikana töidensä jakaminen ilmaiseksi voi olla pitemmän päälle kannattavampaa kuin niiden oikeuksien mustasukkainen varjeleminen. Internet on kuitenkin saanut aikaan monia muitakin jänniä asioita tekijänoikeuksille. Web 2.0 saa ihmiset esimerkiksi tuottamaan jatkuvasti sisältöä toisilleen ilman minkäänlaista korvausta. Vaikkapa motivaattoritaulun väsäävä ja lopputuloksen toisille nimettömille netinkäyttäjille näyttävä Antti Anonyymi ei odota saavansa omasta pienestä työpanoksestaan edes tunnustusta - kaikki toimii käytännössä kuin sanattomasti sovitun Creative Commons -lisenssin varassa. Mutta koska tällainen toiminta ja sivustot joilla sitä harrastetaan ovat Internetin pohjasakkaa ei tätä toimintaa pidetä minkään arvoisena, saati edes merkityksellisenä.

Se on minusta loppujen lopuksi sääli, sillä sosiologisesta näkökulmasta tämä on paluu Webiä edeltävään aikaan - 80-luvulle, jolloin Internetin hierarkia oli lapsenkengissään ja netinkäyttäjän sosiaalinen status määrittyi vain ja ainoastaan sen perusteella mitä hän kirjoitti ja kuinka suuressa arvossa toiset häntä sen ansiosta pitivät. Toistaiseksi vain medioista valistuneimmat ovat kirjoittaneet asiasta positiiviseen sävyyn.

Nykyisessä Internetissä on toki se ero, että anonyymit ovat anonyymeja muillakin kuin vain yhdellä tavalla: Isoveljen eläköidyttyä tosi-TV-juontajaksi tietoyhteiskunta on saanut uuden toimijan, Jokaveljen. ("Jokuveli" taas on mahdollisesti sama henkilö, mutta pahoissa aikeissa.) Sillä kuka jonkin on tehnyt ei ole enää niin hirveästi painoarvoa kuin aiemmin; esimerkiksi minä en tiedä kuka sairas sielu aikoinaan väsäsi kuuluisan Sturmgeist.swf:n, mutta myönnän nauraneeni sille kuin hullu - se kun on loistava esimerkki siitä mitä Internet nykyään voi parhaimmillaan olla: anarkistinen, populistinen, ajankohtainen, kuvia kumartelematon ja häpeilemättömän mauton. Ja myös hauska.

Mikäli asiaa kysyttäisiin Zac Bertschyltä, tuolta kaikkivoivalta Answermanilta, hänen vastauksensa olisi selkeä. Hän on opiskellut elokuvataidetta aikana, jolloin opiskelijoille opetettiin auteurteoriaa - periaatetta jonka mukaan taidetta ja kulttuuria tekevät "taiteilijat" eivätkä "tiimit", eivätkä varsinkaan "massat." Osittain tästä johtuen hän ei arvosta lainkaan fanikulttuuria: hän puolustautuu ja kiillottaa omaa kilpeään sanomalla edustavansa "epäsuosittua kantaa " ja jatkaa sitten että AMV:t ovat hänestä kaavamaista muhjua ("katso oikeaa huumoria jos haluat oppia sitä"), blogit epäluotettavia, eikä hän näe internetkulttuurissa kerrassaan mitään hauskaa.

Mutta jos minä näytän teille nyt vaikkapa tämän kuvan...

...veikkaan, että kuitenkin aika moni tajuaa mihin viitatataan ja mistä puhutaan, vaikkei olisi koskaan nimenomaan tätä kuvamakroa nähnytkään. Osa saattaa jopa hymähtää. Kyse ei ole siis siitä että "samoja väsähtäneitä iskulauseita ja meemejä toistellaan vuodesta toiseen"; ne kehittyvät ja mutatoituvat jatkuvasti. Se tekee niistä hyvin yksiselitteisesti kulttuuria - sitä vain ei osata arvostaa, ennen kuin se on kadonnut tai muuttunut muuksi. Tulevina aikakausina tongitaan aina menneiden jätekuoppia.

Tästä päästään lopultakin siihen, mikä sai minut kirjoittamaan tästä aiheesta. Tunnistanette tämän kappaleen, johon olen linkannut aiemminkin: se on Kumikyouku: Nico Nico Douga eli niin sanottu Nico Nico Medley; yhdistelmä otakukulttuurille tärkeitä anime- ja pelikappaleita.

Alkuperäistä, kesäkuun lopussa postattua instrumentaalivideota on katsottu kuluneen vajaan vuoden aikana lähemmäs 3 800 000 kertaa, ja Niconicon jokaveljet ovat tehneet siitä tuhansia versioita; allekirjoittaneen henkilökohtainen suosikki on ehkä ylläoleva J:n laulama versio (1 475 000 katselukertaa). Juuri tällä tavalla Internet toimii nykyään - jokainen tekee pieniä muutoksia ja levittää teosta edelleen eteenpäin muiden muokattavaksi. Yksi prosentti Internetin käyttäjistä ei enää tuota 99 prosenttia sen sisällöstä, kuten takavuosina oli tapana sanoa.

Nico Nicon solmittua hiljan sopimuksen pelisaitti Spiken kanssa sivusto on kuitenkin alkanut poistaa järjestelmällisesti näitä automaattimariovideoita, jotka ovat yksi sen suurimpia houkutuksia - sivuston kävijämäärät ovat sittemmin pudonneet kahdella miljoonalla päivässä. Esimerkiksi tätä kaikkein pitkimpiin kuuluvaa Mario-medleytä ei enää sieltä löydä...