Suzumiya Haruhi no Gensou

KyoAnin sarjoista julkaistavia OSTeja ja character song -julkaisuja ja mitälie mahtuu kolmetoista tusinaan, eikä niistä suosituin tietenkään ole poikkeus - viime viikon keskiviikkona julkaistu Suzumiya Haruhi no Gensou on kolmastoista Haruhi-CD. Tällä kertaa kyseessä on orkesteritulkintoja sarjan tunnus- ja taustamusiikeista sekä character songeista; jotain, mikä tietenkin oli ennen pitkää väistämätöntä.

Yllättävintä albumissa on itse asiassa se, että sarjan OST on saatu sovitettua orkesterimuotoon hyvinkin kivuttamasti. Olen aina pitänyt sitä oikein hyvänä soundtrackina, joka myötäilee hyvin KyoAnin linjaa sen suhteen että hyvä animen osatekijä ei paista katsojan silmään tai kiinnitä huomiota, vaan enemmänkin lentää tutkan alla huomiota herättämättä. Taustamusiikkien osalta se on eittämättä kiitettävän monipuolinen, mutta samalla kuitenkin riittävän pliisu ollakseen varastamatta katsojan huomiota tai jäämättä mieleen - klassisen musiikin varsinainen antiteesi siis.

Lisäksi sarjan ne kappaleet jotka jäävät mieleen ovat enimmäkseen poprockia, ja minulla oli varaukseni sen suhteen miten ne istuisivat Japanin filharmonisen orkesterin esitettäväksi. Sitä jotenkin luulisi että hyvin hyvin huonosti, eikös vain?

[audio:http://otakunvirka.fi/audio/Koi_no_Mikuru_Densetsu.mp3|loader=0x5bbbec|bg=0xEEEEEE|leftbg=0xDDDDDD]

Kenties kyse onkin siitä puoliperverssistä mielihyvästä, että tietää lähes sadan yleensä klassista, arvostettua ja vakavaa musiikkia soittavan ihmisen kokoontuneen jonnekin varta vasten soittamaan jotain, joka alun perin oli puputytöksi pukeutuneen, tulevaisuudesta tulleen taistelutarjoilijan laulama midi-biisi myöhäisyön animaatiossa.

Ei sillä että muutkaan albumin sovituksista huonoja olisivat - koko albumin voi ladata täältä, ja kaikki kappaleet löytyvät tietysti myös YouTubesta. Taidokkaasti esitetty musiikki vain valitettavasti korostaa Aya Hiranon ja Minori Chiharan laulutaitojen keskinkertaisuutta ja kyvyttömyyttä pysyä nuotissa...