Ippaicon

Turun animeseura - jolle Animecon-nimen hallinta perinteen nojalla kuuluu - on päättänyt myöntää Animecon-nimen käyttöoikeuden vuodeksi 2012 Ippaille, "anime manga cosplay tuotteiden erikoisliikkeelle". Firma aikoo järjestää Animeconin Helsingissä itsenäisenä tapahtumanaan kesällä 2012.

Ei sillä että olisin sitä mieltä, että kaupalliset motiivit ja kävijöiden kannalta hyvä tapahtuma eivät voisi kulkea käsi kädessä... suurimmat maailmalla järjestettävät tapahtumathan nimenomaan ovat ammattimaisesti järjestettyjä. Niiden ero tähän tilanteeseen on toisaalta se, että ne ovat ammattimaisten tapahtumanjärjestäjien järjestämiä - eivät sellaisen tahon, joka yleensä on ollut tapahtumissa myyjänä. Ei tarvita kummoista päättelykykyä huomaamaan tällaisten tahojen välinen eturistiriita.

Maailmalla järjestettävät kaupalliset tapahtumat ovat kalliita voidakseen kilpailla sisällöllään, mutta Suomessa kävijäkunnan maksimointi onnistuu vielä toistaiseksi lähes ilman mitään sisältöäkin - pelkällä Animeconin nimellä. Lähes kaikki tapahtumat ovat nykyään jo pääsymaksullisia, mutta asenne jonka mukaan pääsymaksu ei vain "kuulu" tällaisiin tapahtumiin elää edelleen vahvana - etenkin tapahtumien myyjissä, koska heidän etunsahan on toki että tapahtumaan saapuu mahdollisimman paljon ihmisiä lompakot tanassa ja, mikä tärkeintä, täysinä. Mikäli kyseinen myyjä on myös tapahtuman järjestäjä mielipide saattaa tietysti muuttua, mutta sitten voidaankin miettiä tulevatko ne rahat menemään tapahtuman laadun parantamiseen vai johonkin muuhun. Kävijöitä - jopa maksavia sellaisia - tulee joka tapauksessa riittämään, kuten Tsukicon meille osoitti, ja coni saa rauhassa pelkistyä pelkäksi isoksi myyntipöytäsaliksi.

Suurin tilanteeseen liittyvä ongelma on tietysti brändiin liittyvä. Animeconilla ei kenties ole perinteitä, järjestäjiä tai mitään muutakaan - eikä kukaan rakasta sitä, kuten niidel jokin aika sitten osuvasti summasi - mutta se mitä sillä on on tunnettuutta. Se on kymmenen vuoden ajan lukemattomien harrastajien hiellään ja verellään rakentama brändi, jonka lätkäiseminen minkä tahansa tapahtuman otsaan tulee takaamaan tuhansien ihmisten kävijämäärän - ja se ollaan nyt antamassa kaupallisen toimijan käyttöön ilman mitään korvausta tai takeita siitä, että tuota brändiä tultaisiin käyttämään fandomille edullisella tavalla.

Tilannettahan voisi tietysti kiertää jättämällä firman kokonaan pois välistä ja järjestämällä tapahtuman nimellisesti "yksityishenkilönä" - vaikkapa yhteistyössä jonkun paikallisen yhdistyksen (kenties Yaman) kanssa, joka voidaan merkitä papereihin viralliseksi järjestäjäksi. Ilmeisesti näin on tarkoitus tehdäkin. Eri asia sitten on se tuleeko kukaan harrastaja näkemään tässä mitään eroa, kun yrityksen saamat hyödyt ovat kuitenkin samat... tai tapahtuman verovapauden johdosta jopa suuremmat.

En tietenkään sano että tilanne välttämättä petaisi junaonnettomuutta - voihan olla, että riittävän suurella henkilökohtaisen kiinnostuksen määrällä tapahtumasta yllättäen tuleekin kaikkia osapuolia miellyttävä. Toivoa sopii.

Muokkaus 5.4: Lisättäköön, että tämä postaus oli siis aprillipila. Korkeammat voimat suojatkoon meitä medialukutaidottomilta.