Kuinka rekkasin Nico Nicoon

2chan on ääretön ja absoluuttinen; sen anonymiteetti on ensimmäistä kertaa mahdollistanut pidättyväisille japanilaisille murtaa julkisesti ulkokuorensa ja vuodattaa ilmoille todelliset ajatuksensa. 99 % kaikesta sen sisällöstä voi olla sitä itseään, mutta tässä kuohuvassa alkulimakeitoksessa sikiää nerokkuuden siemeniä ja kulttuuria; Densha Otokon legenda niistä menestyksekkäimpänä.

Vajaan kahden vuoden olemassaolonsa aikana myös rekisteröitymisen vaativa videosivusto Nico Nico Douga on saavuttanut samanlaisen merkittävän aseman (tullen viitatuksi niin animesarjassa jos toisessakin, fanituotoksista nyt puhumattakaan), ja kulttuuria syntyy myös siellä; anonyymit kommentit rullaavat ruudun ylitse ja saavat aikaan samanlaisen anarkistisen yhteisöllisyyden tunteen kuin 2chanissa. Kommenttien väriin, nopeuteen ja ajankohtaan voi vaikuttaa, joten jotkut luovat niistä työläitä kuvioita, jopa ASCII-kuvia. Video ei koskaan tule olemaan samanlainen kahdella katsomiskerralla.

"Katsojat viihdyttävät toisiaan silloinkin kun videot ovat tylsiä", sanoo Nico Nicon omistavan Niwango-yhtiön ideamiehekseen palkkaama 2chanin perustaja Hiroyuki Nishimura Wiredin haastettelussa. "Nico Nico Douga on täyttä ajanhukkaa. Mutta ajanhukka on Japanin erikoisala."

Laiska velttoilija Nishimura - tai "Hiroyuki", kuten häntä netissä ihailevasti kutsutaan - opetti jäykälle kansalle kuinka rentoutua ja purkaa paineitaan netin kautta. "Amerikkalaisissa elokuvateattereissa ihmiset nauravat ääneen, kun elokuvassa on hauska kohta", sanoo Niwangon johtokunnan jäsen Tomohito Kinose. "Japanissa sellaista ei näe. Mutta jos penkkien edessä olisi näppäimistöt, kaikki kirjoittaisivat kuin hullut."

Vaikka enin osa parhaimmistosta kopioidaan lopulta YouTubenkin puolelle on yleensä kuitenkin parasta mennä suoraan alkulähteille, vaikka se vaatiikin aluksi pientä viitseliäisyyttä. Lmmz tulikin sanoneeksi että Japanilla on tällaisissa asioissa miesylivoiman suoma etu puolellaan, mutta veikkaisin että eroja on muitakin; YouTubessa on kuitenkin monin verroin enemmän käyttäjiä, mutta samankaltaisia fanituotoksia, mashuppeja, remixejä eikä viime kädessä myöskään nörttiorkestereita näy läheskään samanlaisessa mittakaavassa. Lienevätkö japanilaiset nörtit vain tottuneempia osallistumaan omaan fandomiinsa kuin länsimaiset - vai pohjaako ero Nico Nicon yhteisölliseen rakenteeseen (videon lataaja voi lisätä videoon pysyvien kommenttien lisäksi mm. äänestyksiä ja automaattisen siirtymän toiseen videoon, ja myös muut kuin videon lataaja voivat muokata sen tageja), joka tekee siitä paljon muutakin kuin vain YouTube-kopion?

Sivustosta avattiin hiljan myös kiinan-, saksan- ja espanjankieliset versiot, mutta näitä kieliä osaamattomille loogisin reitti lienee japaninkielisen sivuston kautta rekisteröityminen. Ohjeita löytyy netistä muutamia, mutta ne kaikki ovat jossain määrin vanhentuneita, joten ajattelin joutessani tehdä omani. Tähän suuntaan siis:

Rekkauslinkin painamisen jälkeen saat eteesi lomakkeen. Lomake varoittaa käyttämästä rekisteröitymiseen kännykkäsähköpostiosoitetta; Suomessahan sellaisista ei ole kuultukaan, mutta maassa jossa enin osa ihmisistä ei vieläkään omista tietokonetta ja sähköposti on korvannut tekstiviestit jo ajat sitten kyseessä on varsin aiheellinen varoitus.

Provinssilla ja syntymäajalla ei ole juuri väliä. Salasanaksi voi laittaa vain länsimaisia merkkejä, mutta jos tarvitset tätä ohjetta tuskin aioit muita käyttääkään...

Lomakkeen täyttämisen jälkeen saat eteesi normaalin, simppelin kirjaimentunnistustehtävän.

Tämän jälkeen järjestelmä ilmoittaa lähettäneensä sinulle mailia.

Niinpä näkyy! Klikkaa linkkiä 24 tunnin sisällä vahvistaaksesi rekisteröitymisen.

...Ja siinä se.

Käyttäessäsi sivustoa tämän jälkeen ensimmäisen kerran sinut heitetään automaattisesti aloittelijatutoriaalisivustolle. Todennäköisesti haluat laittaa tämän asetuksen pois päältä, joten oikea vaihtoehto on sininen namiska.

Kommentit saa pois päältä videon alapuolella olevasta tipunapista, luuppauksen nuolinapista. Kommentoida voi näiden kontrollien alapuolella olevista kentistä, ja vihreästä namiskasta voi valita kommentin ulkoasun. Kommentti ilmestyy videoon siihen kohtaan, jossa painat lähetä-nappia. Mikäli et anna selaimesi muistaa sisäänkirjautumistasi kannattaa huomioida, että sivustolle kirjaudutaan sisään sähköpostiosoitteella, ei nickillä. Uusilla ilmaisilla accoilla sivuston käyttö ei ennen onnistunut lainkaan kaistankäytön huippuaikaan, iltaseitsemän ja yökahden välillä, mutta tämä rajoitus on sittemmin muutettu videoiden laadun rajoittamiseksi (ja koska kyseinen väli on Suomen ajassa keskipäivän ja iltaseitsemän välillä se tuskin haittaisikaan meitä elämättömiä yökukkujia). Empiiristen kokemusten mukaan sivustolle on ilmestynyt viime aikoina myös videomainoksia, jotka mainostavat mm. hiirimattoja...

Tämän jälkeen voitkin aloittaa sivuston tutkimisen! Etusivun välilehdet tarjoavat erilaisia tageja tutkittavaksi - näin ensi alkuun voisin uskaltaa ehdottaa esimerkiksi anime-tagia. Tai mikäli kärsivällisyys ei tällä istumalla riitä videoiden seulomiseen voit aloittaa vaikkapa näistä seuraavista videoista. Ne eivät ole missään määrin kattava otos - ainoastaan muutama video jotka sattuivat selaimen välimuistista löytymään - mutta jonkinlaisen käsityksen niistäkin saa...

アカギ もってけ!和了り牌 歌詞付き full ver. 【MAD】バルサ・オブ・ミコス【らき☆すた】 「クラッシュマンで、やらないか」に絵をつけてみた。 アイドルマスター こはるびより 「エプロンだけは取らないで!」 ランク一位が取れない(心のオールスター) 裏ひぐらし 【LBP】リトルビッグプラネット 『阿部高和』緊急参戦!?【PS3】

Lucky Star OVA main theme

Olen viime päivinä kuunnellut tätä 8.10. julkaistua singleä harvinaisen paljon. Mistäköhän mahtaa johtua...

[audio:http://otakunvirka.fi/audio/Ai_wo_Torimodose!!.mp3|loader=0x5bbbec|bg=0xEEEEEE|leftbg=0xDDDDDD]

(Olenko koskaan tullut maininneeksi kuinka rakastan Hiromi Konnon kykyä salamannopeisiin äänialanvaihteluihin?)

* * * * *

Sivumainintana; avasimme tässä hiljan Desuconin lipunmyynnin. Rannekkeensa kannattaa kaikin mokomin ostaa mahdollisimman aikaisin - paitsi että se tulee halvemmaksi myös sisään pääsee nopeammin, koska paikan päällä tulee olemaan useampia lunastuspisteitä kuin myyntipisteitä.

Kaikkein sujuvin vaihtoehto on tietysti varata ranneke ja käydä lunastamassa sen varauskoodilla varauslippu Tsuki- tai Traconista, jolloin Desuconissa pääsee sisään käytännössä jonottamatta; voin nimittäin luvata viivakoodin bliipauttamisen ja rannekkeen ranteeseenlyömisen olevan niin nopea toimenpide, että jonoa ei juuri ehdi syntyä...

Darth Vader soittaa patarumpuja

Nico Nico Dougan jokaveljien tuottamasta kulttuurimäärästä tunnetuin on Nico Nico Medley; lukuisten eri peli- ja animebiisien yhteensulautuma, josta on olemassa lukemattomia eri remiksejä. (Olen itsekin postaillut niistä muutamia.)

Nörttien kekseliäisyys on loputon. Joten ennen pitkää tapahtui myös väistämätön; joukko naamioituneita anonyymejä kasaantui yhteen ja perusti Nico Nico Orchestran. Joka soittaa arvatkaa mitä.

Tämän upeuden määrän ylittämiseen menee tovi jos toinenkin...

I wanna love you tender

MikuMikuDance -animaatio-ohjelman versio 3.0 julkaistiin elokuun loppupuolella. Uutena lisäyksenä siihen saatiin 2chanin Vocaloid-perheeseen synnyttämä harmaahiuksinen Haku Yowane; kaikkien niiden onnettomien vocaloidinkäyttäjien avatar, jotka eivät parhaista yrityksistäkään huolimatta onnistu saamaan Mikua laulamaan kunnolla. Hän on huonoja laulutaitojaan angstaava sakepullonhalailija (moee~), ja videontekijät ovat ottaneet hänet ilolla omakseen - NicoNico on jo täynnä videoita joissa hän esiintyy. Mutta tämä nimenomainen video tipautti minut silti tuolilta. Tunnistatte varmaan kappaleen ja koreografian...

Huoh. Miksi Japanilla on kunnia maailman hauskimmasta musiikkivideosta, Suomella taas kaikkien aikojen huonoimmasta? Vocaloid-versio ei pärjää alkuperäiselle edes väriskaalan 70-lukulaisuudessa.

Mutta miksi Dekabutsu eikä Space Dai-Gun ohjaa Cathedral Terraa?

Noh, Gurren Lagann Music Clip Project on ollut päätäraavituttava kokemus pachinkohäröilyineen ja nice boat -pilvineen - melkoinen pettymys, kokonaisuutena ajatellen. Onneksi kahdeksas ja viimeinen video, You Yoshinarin ohjaama ja All You Bastards, Get Fired Up!:iin animoitu sellainen, ei sentään petä odotuksia.

Saamme lopultakin kuulla Lord Genomen koko tarinan, alkaen siitä kun Antispiraalit tuhosivat hänen kansansa ja hän itse rakensi ensimmäiset gunmeninsa pudonneen Antispiraalien sotakoneen pohjalta. (...Vissiin.) Hänestä tuli Cathedral Terran kannella seilaava spiraalisoturi samaan tapaan kuin Simonista tuhat vuotta hänen jälkeensä, mutta toisin kuin Simonilla hänellä ei ollut Kaminan muistoa herättämässä häntä Vaihtoehtotodellisyyslabyrintistä - ja Antispiraali sai hänet uskomaan Spiraalinemesiksen väistämättömyyteen ja ylipuhuttua hänet pettämään muut spiraalit ja kääntymään tovereitaan vastaan.

Hän palasi kotiinsa, loi spiraalienergiattomien turri-ihmisten armeijan ja alisti ihmiset asumaan maan alla, jotta Antispiraalien Cathedral Terrasta muokkaama Ihmistuhojärjestelmä ei käynnistyisi. Vuosisatojen myötä hänen mielensä seniiliytyi vaikka hänen vartalonsa pysyikin ennallaan, ja hän alkoi nimittää itseään Spiraalikuninkaaksi. Bootamainen pikku-Gaume on kiva yksityiskohta.

Tämän pätkän kanonisuus tosin on kyseenalainen - jaksossa 26 Lord Genomehan sanoo tapaavansa Antispiraalin ensimmäistä kertaa. Mutta no jaa, Gainax nyt on Gainax mitä retconiin tulee.

Muokkaus: Niin no joo, Space Dai-Gun taidettiin rakentaa vasta myöhemmin. Ja nehän ovat vissiin suunnilleen samaa kokoluokkaa Dekabutsun kanssa.

Parallel Works

Hideaki Annon lähdettyä Gainax on oppinut läksynsä; kun jostain tulee suosittua, sitä pitää tehdä lisää heti eikä kymmenen vuoden päästä. Lisenssituotteilla, spinoff-mangoilla ja vastaavilla lypsämisen Gainax on osannut 90-luvulta lähtien, mutta rautaahan on toki taottava kun se on kuumaa - eivätkä pelkät teatterielokuvat tietenkään riitä, vaan faneille on tietysti annettava myös muuta kivaa. Kuten vaikkapa kahdeksan vaihtoehtotodellisuuksiin sijoittuvaa musiikkivideota, joista tämä Keisuke Watanaben käsialaa oleva ensimmäinen julkaistiin pari päivää sitten. Mikäs sen parempaa kuin nähdä Viralin lopultakin saavan unelmiensa furrykorvanaisen?

Ja Tarantulan kielitaitoja ei edelleenkään voi kuin ihailla - näin hyvin englantia osaavia japanilaisartisteja on harvassa. No engrish here, sir.

Haruhi ☆ Star

Olette todennäköisesti nähneet pätkiä tästä kelluskelemassa ympäriinsä, mutta nyt sen tekijä sai sen lopultakin valmiiksi. Hän on kuulemma työstänyt sitä marraskuusta asti. Kuten totuttua alkuperäinen video löytyy korkeammalla laadulla Nicovideosta, jonne tekijä latasi sen 10. kesäkuuta ja jossa se nousi samana päivänä päivän katselluimmaksi videoksi. Eikä ihan syyttä; onhan se hieno. Ja nerokkaasti ohjattu.

Ja vielä sanovat, ettei otakuilla muka nykyään ole halua tehdä animaatiota itse kuten wanhoina hyvinä Daicon-aikoina. Mitä siitä, että työväline on nykyään tietokone eikä 8 millin videokamera? Nörtit ovat aina nörttejä.

Jokaveli tekee

Niidel kirjoitti jokin aika sitten siitä miten internetaikana töidensä jakaminen ilmaiseksi voi olla pitemmän päälle kannattavampaa kuin niiden oikeuksien mustasukkainen varjeleminen. Internet on kuitenkin saanut aikaan monia muitakin jänniä asioita tekijänoikeuksille. Web 2.0 saa ihmiset esimerkiksi tuottamaan jatkuvasti sisältöä toisilleen ilman minkäänlaista korvausta. Vaikkapa motivaattoritaulun väsäävä ja lopputuloksen toisille nimettömille netinkäyttäjille näyttävä Antti Anonyymi ei odota saavansa omasta pienestä työpanoksestaan edes tunnustusta - kaikki toimii käytännössä kuin sanattomasti sovitun Creative Commons -lisenssin varassa. Mutta koska tällainen toiminta ja sivustot joilla sitä harrastetaan ovat Internetin pohjasakkaa ei tätä toimintaa pidetä minkään arvoisena, saati edes merkityksellisenä.

Se on minusta loppujen lopuksi sääli, sillä sosiologisesta näkökulmasta tämä on paluu Webiä edeltävään aikaan - 80-luvulle, jolloin Internetin hierarkia oli lapsenkengissään ja netinkäyttäjän sosiaalinen status määrittyi vain ja ainoastaan sen perusteella mitä hän kirjoitti ja kuinka suuressa arvossa toiset häntä sen ansiosta pitivät. Toistaiseksi vain medioista valistuneimmat ovat kirjoittaneet asiasta positiiviseen sävyyn.

Nykyisessä Internetissä on toki se ero, että anonyymit ovat anonyymeja muillakin kuin vain yhdellä tavalla: Isoveljen eläköidyttyä tosi-TV-juontajaksi tietoyhteiskunta on saanut uuden toimijan, Jokaveljen. ("Jokuveli" taas on mahdollisesti sama henkilö, mutta pahoissa aikeissa.) Sillä kuka jonkin on tehnyt ei ole enää niin hirveästi painoarvoa kuin aiemmin; esimerkiksi minä en tiedä kuka sairas sielu aikoinaan väsäsi kuuluisan Sturmgeist.swf:n, mutta myönnän nauraneeni sille kuin hullu - se kun on loistava esimerkki siitä mitä Internet nykyään voi parhaimmillaan olla: anarkistinen, populistinen, ajankohtainen, kuvia kumartelematon ja häpeilemättömän mauton. Ja myös hauska.

Mikäli asiaa kysyttäisiin Zac Bertschyltä, tuolta kaikkivoivalta Answermanilta, hänen vastauksensa olisi selkeä. Hän on opiskellut elokuvataidetta aikana, jolloin opiskelijoille opetettiin auteurteoriaa - periaatetta jonka mukaan taidetta ja kulttuuria tekevät "taiteilijat" eivätkä "tiimit", eivätkä varsinkaan "massat." Osittain tästä johtuen hän ei arvosta lainkaan fanikulttuuria: hän puolustautuu ja kiillottaa omaa kilpeään sanomalla edustavansa "epäsuosittua kantaa " ja jatkaa sitten että AMV:t ovat hänestä kaavamaista muhjua ("katso oikeaa huumoria jos haluat oppia sitä"), blogit epäluotettavia, eikä hän näe internetkulttuurissa kerrassaan mitään hauskaa.

Mutta jos minä näytän teille nyt vaikkapa tämän kuvan...

...veikkaan, että kuitenkin aika moni tajuaa mihin viitatataan ja mistä puhutaan, vaikkei olisi koskaan nimenomaan tätä kuvamakroa nähnytkään. Osa saattaa jopa hymähtää. Kyse ei ole siis siitä että "samoja väsähtäneitä iskulauseita ja meemejä toistellaan vuodesta toiseen"; ne kehittyvät ja mutatoituvat jatkuvasti. Se tekee niistä hyvin yksiselitteisesti kulttuuria - sitä vain ei osata arvostaa, ennen kuin se on kadonnut tai muuttunut muuksi. Tulevina aikakausina tongitaan aina menneiden jätekuoppia.

Tästä päästään lopultakin siihen, mikä sai minut kirjoittamaan tästä aiheesta. Tunnistanette tämän kappaleen, johon olen linkannut aiemminkin: se on Kumikyouku: Nico Nico Douga eli niin sanottu Nico Nico Medley; yhdistelmä otakukulttuurille tärkeitä anime- ja pelikappaleita.

Alkuperäistä, kesäkuun lopussa postattua instrumentaalivideota on katsottu kuluneen vajaan vuoden aikana lähemmäs 3 800 000 kertaa, ja Niconicon jokaveljet ovat tehneet siitä tuhansia versioita; allekirjoittaneen henkilökohtainen suosikki on ehkä ylläoleva J:n laulama versio (1 475 000 katselukertaa). Juuri tällä tavalla Internet toimii nykyään - jokainen tekee pieniä muutoksia ja levittää teosta edelleen eteenpäin muiden muokattavaksi. Yksi prosentti Internetin käyttäjistä ei enää tuota 99 prosenttia sen sisällöstä, kuten takavuosina oli tapana sanoa.

Nico Nicon solmittua hiljan sopimuksen pelisaitti Spiken kanssa sivusto on kuitenkin alkanut poistaa järjestelmällisesti näitä automaattimariovideoita, jotka ovat yksi sen suurimpia houkutuksia - sivuston kävijämäärät ovat sittemmin pudonneet kahdella miljoonalla päivässä. Esimerkiksi tätä kaikkein pitkimpiin kuuluvaa Mario-medleytä ei enää sieltä löydä...

Tervetuloa crossover-iltaan

Olen parhaillaan työstämässä Gurren Lagann -juttua seuraavaan Otakuun. En ehkä sanoisi että siitä olisi tulossa yksi parhaita tekstejäni ikinä, mutta loppujen lopuksi minulla on sellainen hytinä että tulen olemaan siihen varsin tyytyväinen. On niin mukavaa voida nähdä itsensä kehittyvän. Tällä hetkellä olen immersiovaiheessa, jossa pyrin imemään itseeni niin paljon aiheeseen liittyvää materiaalia kuin suinkin saadakseni holistista perspektiiviä koko ilmiöön. Näin ollen saatte katsoa tänään GL-MADeja - katsokaa ja hämmästykää.

Ja lopuksi jotain, josta niconico-accottomat jäävät tällä kertaa paitsi. Mitä tulee, kun laitetaan pataan mm. Cheetahmen, Loituma, Touhou, Caramelldancen, stop-motion -Gundameja, God Knows, Kirby, Miku Hatsune, Rozen Maiden, nice boat, Phoenix Wright, Chrono Trigger, Hosaka-sempai, Mona, Yuki Nagato, Air Man, Bleach-musikaali, Higurashi, THE iDOLM@STER, Tsukasa Hiiragi, dangoja, Hanamaru Sensation, Yatta!, Ronald McDonald ja se klippi jota 2chanissa käytettiin Rurouni Kenshinin jenkkidubille nauramiseen - näin muutamia mainitakseni?

Jotain varsin mielenkiintoista. Läpileikkaus japanilaisen otakun aivoista, sanokaa minun sanoneen.

Muokkaus 9.5: Kappas, viimeisestähän on remixkin. Eikä varmaan ole ainoa sellainen.

Pikachu Daikazoku

Tämä taitaa olla suloisin ikinä näkemäni versio Clannadin ED-animaatiosta. (Japanilaiset näkevät kuussa jäniksen takomassa mocheja, jos ihmettelette.)

Niin, ja onhan tästä toki olemassa se moeanthroversiokin; mikä kunkin venettä kelluttaa.

だんご だんご だんご だんご  だんご 大家族 Dango dango dango dango Dango daikazoku

Dango dango dango dango Suuri dangoperhe

やんちゃな焼きだんご やさしいあんだんご みんなみんなあわせて 100人家族 Yancha na yaki-dango, yasashii an-dango Minna, minna awasete, hyaku-nin kazoku

Ärhäkkä paistettu dango, lempeä punapapudango Kaikki, kaikki yhdessä, satapäinen perhe

赤ちゃんだんごはいつも幸せの中で 年寄りだんごは目を細めてる Akachan dango wa itsumo shiawase no naka de Toshi yori dango wa me wo hosometeru

Vauvadangon elämä on täynnä iloa Vanha dango katselee silmiensä raosta

なかよしだんご 手をつなぎ 大きなまるい輪になるよ 町をつくり だんご星の上 みんなで笑いあうよ Nakayoshi dango te wo tsunagi ooki na marui wa ni naru yo Machi wo tsukuri dango hoshi no ue minna de warai au yo

Dangoystävät liittävät kätensä yhteen ja muodostavat suuren kehän Rakentavat kaupungin dangoplaneetalle ja hymyilevät yhdessä

うさぎもそらで手をふってみてる でっかいおつきさま うれしいこと 悲しいことも 全部まるめて Usagi mo sora de te wo futte miteru, dekkai otsukisama ureshii koto kanashii koto mo zenbu marumete

Jänis vilkuttaa taivaalta, ja suuri ja mahtava kuu loistaa kaikille, niin iloisille kuin surullisillekin